
Bygg för framtiden – med en utbildning som leder till jobb med bra lön!
Nu har ansökan till våra korta Yh-utbildningar öppnat! Men hur ser egentligen framtiden ut för dem som väljer att utbilda sig inom järnväg? Behövs det verkligen mer folk? För hur svårt kan det vara att få tågen att gå?
Hur svårt kan det vara att få tågen att gå?
Det är lätt för en utomstående att tro att det "bara" är att sätta en utbildad lokförare i ett tåg och så är det klart för avfärd. Men väldigt få känner till hur många olika yrkesroller som faktiskt är inblandade i en tågresa och hur järnvägen och dess många medarbetare hänger ihop. Givet är att det måste finnas spår att köra på och ett tåg, det fattar alla. Och så som sagt, en lokförare. En tågvärd brukar också vara synlig. Men sen då? Som resenär förväntar man sig att det bara ska funka, tågen ska gå ofta och i tid. Hur svårt kan det vara?
Trafikverket, järnvägsbranschen, kommuner och regioner arbetar tillsammans
Trafikverket är som infrastrukturförvaltare ansvarig för att våra järnvägar i Sverige är farbara och säkra. I detta ingår ett ständigt underhåll och utveckling av allt från spår, kontaktledningar, växlar, signaler och plattformar till att se till att det finns en tidtabell som möjliggör hög kapacitet med täta tåg utan att tumma på säkerheten. Trafikverket styr också trafiken genom sin tågtrafikledning med tågtrafikledare, som dygnet runt övervakar tågen på spåren och sköter skyltar och monitorer samt utropen på stationerna både när allt rullar på och när något oförutsett inträffar. Tågtrafikledningen ger också tider till entreprenörerna som ska underhålla järnvägen och akut felavhjälpa om fel uppstår i anläggningen. Trafikverket är alltså huvudansvarig för att järnvägen är farbar men är beroende av både entreprenads- och järnvägsföretag för att anläggningen ska fungera och möjliggöra att tågen kan gå ofta och i tid.
För att sedan tåg ska rulla, regionalt och mellan regioner finns också ett tätt samarbete mellan järnvägsföretag som kör tågen och regionpolitiken, exempelvis Region Skånes kollektivtrafiknämnd som ansvarar för den lokala och regionala linjetrafik för persontransporter, i Skåne genom Skånetrafiken. På liknande sätt fungerar det i andra regioner. Skånetrafiken är huvudman för Pågatågen, det vill säga beställer trafiken av Trafikverket, är med och beslutar om tidtabeller och bestämmer biljettpriser. Sveriges tåg körs alltså av olika järnvägsföretag som antingen upphandlats på olika långa avtalstider eller kör på komersiella villkor såsom SJ, VR Express och Snälltåget. Järnvägsstationerna drivs i sin tur ofta av den kommun de ligger i eller av Jernhusen som ansvarar för driften av landets större centralstationer såsom Malmö, Göteborg och Stockholm.
Ett stort pussel där alla är lika viktiga
Det krävs alltså en mängd aktörer som arbetar tillsammans, för att få tågtrafiken att fungera. Och hos de olika aktörerna finns en mängd olika yrkesroller som även de samverkar. Lokförarna kör tåget och har tät kontakt med tågtrafikledarna på Trafikverkets olika trafikcentraler. Trafikinformatörerna på Trafikverket arbetar tillsammans med tågtrafikledarna och ger information till järnvägsföretag och passagerare. Tågteknikerna ser till att tågen underhålls rätt sätt. Tågvärden tillgodoser tillsammans med lokföraren service och säkerhet för passagerarna. Järnvägsteknikerna underhåller och felavhjälper järnvägens alla delar: banan, elen, signalerna och telekommunikationen. Det är också de som bygger om och bygger nytt av det som järnvägsingenjörerna planerar och ritar för att skapa framtidens järnväg. Utöver dessa roller finns ytterligare en stor mängd yrken som behövs och alla blir lika viktiga för att tågen ska gå ofta och i tid. Det är som ett stort pussel där varje bit har en unik kunskap och kompetens som tillsammans skapar en fungerande helhet, så att du som resenär ska komma fram smidigt, grönt och tryggt.
Så ja, järnvägen är en framtidsbransch, där många olika roller behövs idag och under lång tid framöver.
Järnvägsbranschen behöver fler som dig – är du redo att ta första steget?
Bra! Då är det hög tid att söka någon av våra tre Yh-utbildningar här nedan!
Är du nyfiken, men inte redo att söka än?
Vi fattar – det är mycket att tänka på! För att inspireras ännu mer finns mer att läsa om järnvägen och alla som bidrar till att den fungerar här nedan.