Nya krav höjer säkerheten
Förberedelserna för införandet av Trafikverkets nya regelverk för säkerhets- och underhållsbesiktning av järnvägen fortskrider.
UR TIDNINGEN UTBILDAREN NR. 2 2022
Besiktningskrav även för signalteknik, hög- och lågspänning
Nytt är att behörighetskrav för säkerhetsbesiktning nu även gäller signalteknik, hög- och lågspänning och inte som tidigare enbart banteknik. Alla nya och gamla besiktningsmän ska gå en inledande allmän kurs som kort därefter följs upp med kurs inom respektive specialinriktning.
De nya kraven gäller nya som befintliga besiktningsmän
I november 2022 är det dags för första piloten som görs på Västkustbanan väst runt sträckan Kungsbacka–Halmstad. Infranord och deras underleverantörer, som sköter underhållet på sträckan, blir därmed först ut med att säkerhetsbesiktiga ban-, el- och signalsystemet enligt det nya regelverket.
Kurserna rullar på i rask takt och av de beräknade blivande behöriga besiktningsmännen har snart hälften fullföljt sina kurser.
– Alla som ska ha rollen som besiktningsman behöver vara utbildade och behörighetsprövade innan slutet av 2023.
Jonas Nygård, Trafikverkets nationella besiktningssamordnare
Länkar till besiktningskurserna
Klicka på länken till respektive kurs för att läsa mer och boka i vår kurskatalog.
- Säkerhets- och underhållsbesiktning - allmän del
- Säkerhets- och underhållsbesiktning av linjebunden högspänningsanläggning
- Säkerhets- och underhållsbesiktning av linjebunden lågspänningsanläggning
- Säkerhetsbesiktning av Signal kategori 2
- Säkerhetsbesiktning av Signal kategori 3
- Underhållsbesiktning - signalanläggningar
- Säkerhetsbesiktning bana - komplettering för befintliga besiktningsmän
- Underhållsbesiktning banöverbyggnad - komplettering för befintliga besiktningsmän