Kompetens är grunden för en fungerande infrastruktur
Diskussionen kring infrastrukturen pågår ständigt och uppenbart är att brist på rätt kompetens hos alla de som arbetar med vår infrastruktur blir dyrt i längden och kan få allvarliga konsekvenser dör samhället.
UR TIDNINGEN UTBILDAREN NR. 4, 2024.
Konsekvenser vid kompetensbrist
Klimatmål, trångt på järnvägen, ny teknik, underhållsskuld, AI, förseningar, tekniska innovationer, stora satsningar. Diskussionen kring infrastrukturen pågår ständigt men uppenbart är, att god och rätt kompetensnivå hos alla som planerar, ritar och bygger infrastrukturen är en förutsättning för ett hållbart järnvägssystem. Brist på rätt kompetens blir dyrt i längden och kan få allvarliga konsekvenser.
Hur tänker man då inom branschen? Tidningen Utbildaren tar pulsen på representanter från entreprenadsidan inom järnvägsbranschen.
FSJ förespråkar ett kompetenscenter för järnväg
– I Sverige har vi inte enbart en underhållsskuld utan även en utbildningsskuld, inte minst för järnvägstekniker. Vi i FSJ, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, saknar ett helhetsgrepp för att säkerställa utbildningsmöjligheter och öka attraktiviteten till järnvägsbranschen. Regeringen har i dagarna presenterat stora framtida investeringar i järnvägsunderhållet och för att kunna underhålla och reinvestera måste vi kraftsamla. Vi förespråkar ett Järnvägstekniskt kompetenscenter där alla kompetensfrågor för svensk järnväg samlas, såsom planering av nya utbildningar, attraktivitet, ny teknik och nya kompetenser. Trafikverksskolan är redan i dag den viktigaste utbildningsanordnaren och därmed den natur liga huvudaktören som Trafikverket bör utveckla till branschens egna Järnvägstekniska center/branschskola. Först då kan Trafikverket tillsammans med branschen säkra långsiktig kompetensförsörjningen inom infrastruktur och transportsektor, säger Susanne Andersson, Bransch- och kansliansvarig för FSJ.
- Trafikverksskolan är redan i dag den viktigaste utbildningsanordnaren och därmed den natur liga huvudaktören som Trafikverket bör utveckla till branschens egna Järnvägstekniska center/branschskola.
Rätt kompetens är avgörande för Infranord
Inom Infranord, som är den största järnvägsentreprenören i Sverige, ses de stora pensionsavgångarna som en av de största riskerna till framtidens kompetenstapp. Det är redan svårt att rekrytera nya medarbetare till en för allmänheten ganska anonym bransch. Att dessutom hinna utbilda och göra en erfarenhetsöverföring från de äldre till de nya medarbetarna är en verklig utmaning.
- Vi behöver börja i tidig ålder för att få in ungdomarna på järnvägsspåret.
– För att hitta nya medarbetare måste vi tänka nytt. Vi behöver börja i tidig ålder för att få in ungdomarna på järnvägsspåret. Kanske det nya världsläget och medlemskap i NATO kan lägga ljus på vår bransch. Att våra medarbetare har rätt kompetens är avgörande för oss. Även om vi utbildar internt så är Trafikverksskolan vår absolut största samarbetspartner inom utbildning. Antingen åker våra medarbetare till övningsanläggningen i Ängelholm eller så kommer deras utbildare till oss, vilket blir bra för både ekonomi och miljö, säger Fanny Fredrikson, utbildningsstrateg på Infranord.
Strukton omskolar elektriker till signaltekniker
Svårigheten med att rekrytera är en känd utmaning, inte minst vad gäller signaltekniker. På Strukton, en annan av de stora järnvägsentreprenörerna i Sverige, har man försökt sätta fingret på orsaken och bland annat landat i att det inte utbildas tillräckligt många signaltekniker. Orsakerna är flera. En avgörande del är tillgången på utbildare. Det sätts idag höga krav på de som utbildar inom signalteknik, en utbildare måste ha såväl 10 års erfarenhet som SISÄ-behörighet (signalsäkerhetsman). Det sistnämnda är en sinande kompetens då många med den här behörigheten närmar sig pension. Det tillkommer inte nya SISÄ i samma takt som de lämnar branschen. Dessutom behövs erfarna SISÄ ute i produktionen. En annan stor utmaning är att det endast finns en fullskalig övningsanläggning i Sverige, på Trafikverksskolan i Ängelholm. Ytterligare en anläggning i exempelvis Mälardalen hade lättat på trycket för praktisk övning och kunnat bidra till fler nya in i branschen.
- Nyckeln är att vi arbetar tillsammans.
– På Strukton anställer vi i dag nyutbildade järnvägstekniker från Yh-utbildningar, men det räcker inte. Vi måste bredda oss, så nu anställer vi även erfarna elektriker som vi utbildar till signaltekniker. De följer sen våra kompetenstrappor som sätter kunskapsnivån för varje yrkesroll. Hos Strukton kompetensutvecklas medarbetarna regelbundet och här är Trafikverksskolan en viktig medspelare. Trots svårigheter att rekrytera medarbetare i dagsläget vill jag ändå se ljust på framtiden. Man jobbar med gemensamma initiativ i branschen. Nyckeln är att vi arbetar tillsammans, på så sätt skapar vi en långsiktig lösning, säger Karin Flodin, rekryteringsansvarig på Strukton Rail AB.
Trafikverksskolan kan och vill göra mera för flera
Med stora satsningar på järnvägen behöver man börja i rätt ände. Det behövs fler som arbetar på järnvägen och som kan rustas med rätt kompetens. Att olika yrkesgrupper vidareutbildas, breddas och får fördjupa sina kunskaper är en förutsättning för en hållbar framtida järnväg. Kompetent personal säkerställer att tågen körs enligt tidtabell och att alla system fungerar smidigt. Detta inkluderar allt från tågoperatörer till de som ansvarar för signaler och växelhantering. Med Trafikverksskolan finns i dag bra förutsättningar både med järnvägspark och kompetens som kan utvecklas för att matcha dagens och
framtidens behov. Kompetensfrågan är nyckeln för en framgångsrik svensk järnväg.
- Som jag ser det är Trafikverksskolans verksamhet en förutsättning för att svensk järnväg ska kunna fortsätta underhållas, utvecklas och byggas ut.
- Som jag ser det är Trafikverksskolans verksamhet en förutsättning för att svensk järnväg ska kunna fortsätta underhållas, utvecklas och byggas ut. Vi utgår från den verklighet vi har i dag och konstaterar att vi kan och vi vill göra mera för flera, säger Tony Helm, resultatenhetschef på Trafikverksskolan.
Relaterade artiklar