Ny mätteknik kan upptäcka multipla fel i räler
Med NAW-teknik kan flera olika fel inom samma område snabbt identifieras i komplexa geometrier och kanske även på långa räler. Företaget Acoustic Agree har testat sin NAW-teknik i spårsvetshallen på Trafikverksskolan.
UR TIDNINGEN UTBILDAREN NR. 4, 2024
Dolda sprickor kan upptäckas med NAW-teknik
Trots avancerad linjär ultraljudsteknik för att upptäcka dolda defekter i järnvägsräls, kan små håligheter skugga sprickor och göra dem svåra att upptäcka. Men med NAW-teknik (Nonlinear Acoustic Wave) kan flera olika fel inom samma område snabbt identifieras i komplexa geometrier och kanske även på långa räler.
Idag används linjär ultraljudsteknik för att exempelvis upptäcka dolda håligheter, sprickor och andra geometriska defekter i rälsmaterial på järnvägen. Med denna teknik skickas ljudvågor in i rälsen med hjälp av en givare och studsar sedan mot en eventuell spricka och vänder tillbaka. På så vis kan dolda sprickor inuti rälsen upptäckas och rälen kan bytas ut som en preventiv säkerhetsåtgärd. Förekommer det håligheter mellan givaren och sprickan, kommer dock sprickan att skuggas av hålet och därmed missas om inte en mycket grundlig och tidskrävande skanning görs.
Som ett komplement till denna linjära ultraljudsteknik finns NAW-teknik. Ljudsignaler skickas in i ett objekt med flera olika mätpunkter. Små sprickor och andra defekter kommer att påverka signalerna som förvrängs när de fortplantar sig över det defekta området på ett olinjärt sätt. Signalerna ger ett så kallat skadevärde av alla olika fel och brister i hela den undersökta delen. Denna metod är snabb och effektiv och kan även göras på komplexa geometrier och nu kanske även i långa räler.
- Vi ser oss som kollegor med de konventionella ultraljudsmetoderna, som bland annat används på järnvägsräls.
Kristian Haller är doktor från BTH i Karlskrona som arbetat i en liten forskargrupp på just olinjär akustisk teknik. 2006 startade han företaget Acoustic Agree, som baserats på hans doktorsavhandling och har som syfte att med sin egentillverkade mätutrustning kunna bidra med sin kompetens i svensk industri.
– Vi ser oss som kollegor med de konventionella ultraljudsmetoderna, som bland annat används på järnvägsräls. Våra metoder kompletterar varandra eftersom ingen teknik är hundraprocentig, säger Kristian Haller, VD på Acoustic Agree.
Tester utförs på mangankorsningar hos Trafikverksskolan
Under en dags testning i svets- och utställningshallen på Trafikverksskolan i Ängelholm genomförde Kristian tillsammans med sin kollega olika tester, främst på en defekt mangankorsning, men även på en så kallad frisk räl för att få ett referensvärde. Då detta var första gången Acoustic Agree testar sin mätutrustning på räler hade de hjälp av tre svetsexperter på järnvägsräls, Mikael Mathiasson, Kim Rasmusson och Anders Hägelmark, alla utbildare på Trafikverksskolan.
- Jag kan tänka mig en framtid för den på järnvägen, speciellt på manganmaterial.
– Det är jättespännande att se NAW-tekniken nu utföras på räler och jag kan tänka mig en framtid för den på järnvägen, speciellt på manganmaterial som med linjärt ultraljud blir som att tända helljus i kraftig dimma, förklarar Mikael Mathiasson.
– Testresultaten i Ängelholm har varit positiva, både på räler av mangan och rostfritt stål. Dock behöver vi fler referensvärden på exempelvis friska mangankorsningar att utgå ifrån så vi ämnar komma tillbaka till Trafikverksskolan senare i höst för fler tester, bland annat under brytprov av svetsskarvar, säger Kristian Haller.