Bli tågtrafikledare
En halv miljon människor reser dagligen med tåg och en mängd gods fraktas på järnvägen. Som tågtrafikledare ser du till att resenärer hinner i tid till jobbet eller hem till familjen. Du bidrar till ett närmare Sverige!
Vad innebär det att arbeta som tågtrafikledare?
Att jobba med tågtrafikledning är som att lägga pussel. Precis som att alla bitar i ett tusenbitarspussel utgör en helhet tillsammans så behöver alla delar av järnvägen, med tåg, spår och stationer, hänga ihop för att tågtrafiken ska fungera. I vårt pussel behöver varje bit läggas i rätt ordning för att trafiken ska bli så smidig och säker som möjligt. Detta gör vi dygnet runt under årets alla dagar. Uppstår det oväntade händelser, såsom snöstormar eller spårfel, behöver tågtrafikledaren höja tempot men lugnt och metodiskt lägga om sitt pussel. Du är spindeln i nätet som tillsammans med andra aktörer löser problem som uppstår på järnvägen. I arbetet på plats på trafikcentralen är du ansvarig för ditt pussel men du har alltid kollegor och andra samarbetspartners omkring dig och ni löser problem tillsammans. Som tågtrafikledare arbetar du omväxlande både dagtid, kvällstid och natt enligt ett rullande schema eftersom järnvägstrafiken går dygnet runt alla dagar om året.
Vårt erbjudande
Som tågtrafikledare är ingen dag den andra lik. Att arbeta hos oss innebär:
- Ett meningsfullt arbete där du bidrar till ett hållbart samhälle.
- Utveckling i en stimulerande miljö med möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling.
- Att du är med och påverka framtidens tågtrafik genom att bli en del av Trafikverket.
- En trygg och stabil anställning hos en av Sveriges största arbetsgivare.
Film: Viktor jobbar som tågtrafikledare
Viktor beskriver, i korta drag, vad jobbet som tågtrafikledare går ut på. Nämligen att få fram resenärer och gods, på ett säkert sätt, till sin slutdestination.
Rekryteringsprocessen för tågtrafikledare
För att vi ska vara säkra på att de tågtrafikledare vi anställer har rätt erfarenhet, personlighet och motivation behöver rekryteringsprocessen innehålla flera olika steg. Det gör att processen tar lång tid vilket kräver tålamod av alla inblandade. Fokus under rekryteringsprocessen är att vi ska lära känna dig för att kunna bedöma din lämplighet för rollen. Samtidigt är det viktigt att du får en så bra bild som möjligt av vad det innebär att arbeta som tågtrafikledare. I slutändan ska vi välja dig och du ska välja oss.
Moment i rekryteringsprocessen
För att kunna bli anställd som tågtrafikledare krävs förutom godkänt resultat i alla delar i rekryteringsprocessen även godkänd hälsoundersökning samt uppfyllande av de säkerhetskrav som gäller vid tidpunkten för anställningen.
- Ansökan görs digitalt via vårt rekryteringssystem. Säkerställ att du har angivit rätt kontaktuppgifter i din ansökan.
- Screeningintervju görs av vår digitala kompis Hubert. Intervjun sker skriftligen och du får här möjlighet att ta ställning till de krav som är viktiga för rollen. Alternativt får du svara på urvalsfrågor.
- Urvalstester där syftet är att testa de personliga egenskaper som är kritiska för rollen.
- Övervakade tester som genomförs via Zoom med en testansvarig närvarande.
- Simulatortest på en av våra trafikcentraler ger dig en möjlighet att prova på hur det är att arbeta som tågtrafikledare. Den möjligheten ges beroende på vilken ort du sökt till.
- Kompetensbaserad intervju genomförs på en av våra trafikcentraler och ger dig möjlighet att berätta mer om dig själv och din arbetslivserfarenhet, samtidigt som du får mer information om vad rollen innebär.
- Hälsoundersökning genomförs hos Falck. Besöket tar ca 90 minuter och innehåller bland annat färgseende, hörsel och drogtest.
- Referenstagning genomförs digitalt via Refapp. Vi frågar alltid efter minst 2 referenser varav en måste vara en chef.
Tidplan för rekryteringsprocessen våren 2025
- Ansökningsperiod och screeningintervju via Hubert vecka 51 2024 till vecka 4 2025
- Urvalstest vecka 5–6 2025
- Informationsmöten vecka 7 2025 för orterna Göteborg, Stockholm, Malmö, Boden, Hallsberg, Gävle, Norrköping och Ånge.
- Övervakade tester vecka 8–11 2025
- Simulatortest och kompetensbaserade intervju vecka 11–13 2025
- Referenstagning vecka 14–15 2025
- Hälsoundersökning vecka 15–17 2025
- Slutintervju vecka 16–17 2025
- Grundutbildningen startar vecka 35 för Göteborg, Stockholm och Malmö. För Boden, Hallsberg, Gävle, Norrköping Trelleborg, Luleå, Eksjö, Nässjö, Hultsfred och Ånge startar grundutbildningen vecka 38, 2025.
Film: Alla kan inte bli tågtrafikledare!
Alla kan inte bli tågtrafikledare! Men kanske har du vad som krävs?
Utbildningen till tågtrafikledare
Vi ska inte sticka under stol med att det tar en stund att växa in i rollen som tågtrafikledare. Vi har paketerat allt du behöver veta som tågtrafikledare i en ettårig utbildning. Under utbildningstiden har du en aspirantanställning med aspirantlön som är ca 25 000 kronor per månad. Grundutbildningen utförs till stor del hemma på trafikcentralen där du fokuserar på mängdträning med stöd av instruktörer och handledare. Fem veckor under grundutbildningens första del är förlagda till Trafikverksskolan i Ängelholm där fokus ligger på teoretisk utbildning i arbetssätt och regelverk. Tre utav dessa fem veckor ligger i följd med resor till eller från hemmet på måndagar och fredagar. Under grundutbildningen stämmer vi regelbundet av dina kunskaper för att säkerställa att du är på rätt väg. Utbildningen avslutas med examination där godkänt resultat krävs för att få arbeta självständigt som tågtrafikledare. När utbildningen är avslutad görs en löneöversyn och din lön justeras individuellt.
Då kan du söka jobb som tågtrafikledare!
Vi rekryterar och startar grundutbildningar för tågtrafikledare två gånger per år. Varje år i december eller januari kan du ansöka till den utbildningsomgång som startar i september samma år. Varje sommar kan du ansöka till den utbildningsomgång som startar i januari året därpå.
Nyckelroller på en trafikcentral
-
Nyckelroller på en trafikcentral
Möt fler av våra medarbetare som jobbar på en trafikcentral och läs mer om vad arbetet innebär.