Utbildningsstegar för järnväg - bana
Behöver du en viss behörighet eller ska du arbeta inom ett visst banområde på järnvägen? Då kan du se vilka kurser du behöver gå för att bli behörig här.
Bantekniker
En bantekniker arbetar med nybyggnation av järnvägens bana men underhåller också befintliga järnvägsspår.
Vi rekommenderar att du går kurserna i nedan ordning 1 till 5.
I stället för att läsa ovan fristående kurer kan du läsa vår ettåriga utbildning Yh-kontaktledningstekniker som är CSN-berättigad
Bankontrollant
Som bankontrollant jobbar du med ibruktagandebesiktning av mindre spårarbeten tillexempel slipersbyten.
Vi rekommenderar att du går kurserna i nedan ordning 2 till 5. Observera att du både behöver genomföra kurserna nedan och sedan ansöka om att bli bankontrollant innan du är behörig.
Denna kurs är inte obligatorisk för att få ansöka om att bli bankontrollant men vi rekommenderar att du går den.
För att kunna ansöka om behörighet som bankontrollant behöver du inom ett år efter godkänt kursprov genomföra en minst 10 dagar lång praktik á 8 timmar enligt anvisningarna i den praktikplan som delats ut under kurstillfället.
Besiktning - säkerhetsbesiktningsman för bana
En besiktningsman inom område bana och signal kontrollerar att spåret är säkert för järnvägsfordon genom att utföra säkerhets- och ibruktagandebesiktning av spår. Du kan även välja att lägga till säkerhetsbesiktningskurser för signal för att även få den behörigheten.
Vi rekommenderar att du går kurserna i nedan ordning 2 till 4. Observera att du både behöver genomföra kurserna nedan, genomföra praktik och sedan ansöka om att bli säkerhetsbesiktningsman för bana innan du är behörig.
Denna kurs kommer krävas för att bli säkerhetsbesiktningsman men är för närvarande inte färdigställd. Därför är denna kursen just nu inte ett krav för att du ska få din behörighet.
För att kunna ansöka om behörighet som säkerhetsbesiktningsman för bana behöver du inom ett år efter godkänt kursprov genomföra en minst 20 dagar lång praktik enligt anvisningarna i den praktikplan som delats ut under kurstillfället.
Denna kursen är valbar och blir bara obligatorisk om du även ska utföra säkerhetsbesiktning inom signal kategori 1.
Denna kursen är valbar och blir bara obligatorisk om du även ska utföra säkerhetsbesiktning inom signal kategori 2.
Besiktning - underhållsbesiktningsman bana
En underhållsbesiktningsman bana jobbar med att kontrollera spårets skick för att därefter kunna planera och genomföra ett optimalt underhåll av banan.
Regelverket för besiktningsutbildningarna håller på att revideras. När detta är fastställt kommer utbildningskedjor uppdateras och läggas ut här.
Ingenjör - bana och spår
Som ban- och spåringenjör har du en grundkompetens för att kunna jobba med planering, projektering, byggnation och underhåll av järnväg.
Vi rekommenderar att du går kurserna i nedan ordning 2 till 5..
Du kan också läsa järnvägsingenjör på högskola i stället för ovan fristående kurser. Vi på Trafikvekrsskolan har tillsammans med Lunds tekniska högskola en treårig högskoleutbildning till just järnvägsingenjör. Läs mer om den här.
Ingenjör - underhåll
En underhållsingenjör arbetar med att planera underhåll av en järnvägsanläggning på mest optimala sätt.
Vi rekommenderar att du går kurserna i nedan ordning 2 till 5.
För att kunna arbeta som ingenjör inom underhåll av banan behöver du vara grundutbildad ingenjör inom bana och spår. Därefter kan du vidareutbilda dig inom ingenjörsområde underhåll av bana. Du kan också vara utbildad järnvägsingenjör via exempelvis vår och Lunds tekniska högskolas ingenjörsutbildning. Läs mer om den här.
Spårprojektör
Spårprojektörer jobbar med att antingen designa nya spår eller bygga om befintliga banor för ökar kapacitet.
För att tillgodogöra dig kompetensen på bästa sätt rekomenderar vi att du går kurserna i nedan ordning.
För att kunna arbeta som spårprojektör behöver du vara grundutbildad ingenjör inom bana och spår. Därefter kan du vidareutbilda dig som spårprojektör. Du kan också vara utbildad järnvägsingenjör via exempelvis vår och Lunds tekniska högskolas ingenjörsutbildning. Läs mer om den här.
Svets - termitsvetsare
En termitsvetsare svetsar ihop räler som utbytta eller gått av med en teknik som kallas termitsvets.
Vi rekommenderar att du går kurserna i nedan ordning 2 till 5 men ordningen är inget krav för att bli behörig.
Svets - på- och reparationssvetsare
Som på- och reparationssvetsare arbetar du med att laga slitna räler. Här ingår två tekniker. Kursen och certifieringen för belagd elektrod är obligatorisk för att bli behörig medan kursen och certifieringen för rörelektrod är valbar.
Vi rekommenderar att du går kurserna i nedan ordning 2 till 6 (8) men ordningen är inget krav för att bli behörig.
Du behöver ha någon form av svetskompetens för att bli behörig reparationssvetsare. Denna kurs är ett bra grund men kan ersättas av tillexempel industriprogram på gymnasie eller reell svetskompetens inom bågsvetsning.
Denna kursen är valbar och inte obligatorisk för att bli behörig på- och reparationssvetsare.
Denna certifieringskurs är välbar och inte obligatorisk för att bli behörig på- och reparationssvetsare.
Svets - formsvetsare
En formsvetsare på järnväg svetsar ihop räler, ofta i trånga utrymmen där termisvetsning inte är möjlig.
Du behöver gå kurserna i nedan ordning för att bli behörig formsvetsare.
Behöver du hjälp att hitta rätt kurs eller utbildningsväg?
På nedan länk hittar du kontaktvägar till medarbetare som arbetar med det bantekniska området.